Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyä

Miten voi maksaa mobiilikaupasta ostetut liput?

VR Mobiili -sovelluksesta ostetut liput voi maksaa Visa- ja MasterCard-korteilla. VR Lähijunat -sovelluksesta ostetut liput voi maksaa Visa-, MasterCard- ja American Express-korteilla.

Jos halutaan poistaa mobiilikauppaan tallennetun maksukortin tiedot, miten toimitaan?

Asiakas ottaa yhteyttä Verkko- ja mobiilikaupan tukeen ja kertoo maksukortin merkin ja neljä viimeistä numeroa. Tuki ottaa yhteyttä maksuoperaattoriin, ja ilmoittaa asiakkaalle, kun kortin tiedot on poistettu järjestelmästä.

Mitä hyötyä on mobiilisovelluksesta?

Käytettäessä puhelimeen ladattua mobiilisovellusta voi hakea aikatauluja ja ostaa nopeutetusti lippuja. Veturi-asiakkaaksi rekisteröitymisen jälkeen asiakas kirjautuu jatkossa automaattisesti palveluun avattuaan sovelluksen. Ostettu lippu tallentuu automaattisesti sovelluksen lippukansioon, ja lisäksi matkan voi tallentaa kalenteriinsa. Sovelluksen avulla voi helposti hallita suosikkireittejä ja lippukansiota.

Voiko tietyn istumapaikan valita mobiilista?

VR Mobiilissa voit esittää paikkatoiveen erityisistumapaikoista. Tietyn istumapaikan voit valita käyttämällä vaunukarttaa VR:n verkkokaupasta.

Mikä on suosikkimatka?

Veturi-asiakkailla on VR Mobiilissa mahdollisuus tallentaa usein käyttämiään reittejä suosikkimatkoikseen, jolloin järjestelmä tarjoaa niitä ensimmäisenä ostotapahtuman yhteydessä. Mobiilikauppaan voi tallentaa myös suosikkipaikkatyyppejään (esim. paikka työskentelyhytistä).

Kuinka monen maksukortin tiedot kirjautunut asiakas voi tallentaa etukäteen?

Kirjautunut asiakas voi tallentaa etukäteen useamman maksukortin tiedot, määrää ei ole rajoitettu.

Joutuuko Veturi-asiakas aina kirjautumaan ja antamaan tunnukset mobiilikaupassa?

Kun Veturi-asiakas käyttää mobiilikauppaa selaimen kautta, hänen tulee antaa asiakastunnuksensa ja salasanansa sisäänkirjautuessaan. Kun hän käyttää kauppaa erillisellä mobiilisovelluksella, järjestelmä muistaa tunnukset eikä erillistä sisäänkirjautumista tarvita. Veturi-asiakas voi luonnollisesti käyttää mobiilikauppaa kirjautumatta sisään, mutta tuolloin hän ei voi hyödyntää Veturi-asiakkaan etuja, katsoa omia tietojaan tai käyttää suosikkejaan.

Kuinka aikaisin ennen matkaa lippuja voi ostaa mobiilikaupasta?

Junalippuja voi ostaa mobiilikaupasta aikaisintaan 130 vrk ennen matkaa.

Kuinka mobiilikaupasta ostettu lippu tarkastetaan junassa?

Junassa tarkastaminen ei eroa nykyisen mobiililipun tarkastamisesta. Asiakkaan tulee avata lippu tarkastusta varten. Lipun voi halutessaan tallentaa puhelimen kirjanmerkkeihin, jolloin sen avaaminen ei vaadi internetyhteyttä tarkastuksen aikana.

Voiko mobiilikaupassa maksaa pelkän lemmikki- tai pyörämaksun?

Lemmikki- ja pyöräpaikka ovat Perus- tai Säästölippuun kuuluvia lisäpalveluita, eikä niitä voi maksaa mobiilikaupassa ilman lipun ostoa. Lisätietoja lemmikki- ja pyöräpaikoista.

Mitä lähiliikenteen lippuja mobiilikaupasta voi ostaa?

VR Lähijunat -sovelluksesta voi ostaa lähiliikenteen kerta-, sarja ja kausilippuja.

Jos puhelimen käyttöjärjestelmän kieli on suomi, voiko VR Mobiilin kieleksi valita muun kuin suomen?

Käytettäessä mobiilisovellusta kieli ohjautuu puhelimen käyttöjärjestelmän mukaan. Kun palvelua käytetään puhelimen selaimella, kielen voi valita aloitussivun alareunassa olevan kielivalikon avulla.

Voiko mobiilikaupasta ostaa edestakaista junamatkaa?

Meno- ja paluumatka ostetaan ja maksetaan mobiilikaupassa erikseen. Kun olet ostanut menomatkan, klikkaa Osta paluumatka.

Mitä kaukoliikenteen lippuja mobiilikaupasta voi ostaa?

Mobiilikaupasta voi ostaa Säästölippuja ja Peruslippuja, ja niihin lisäpalveluna paikan Ekstra-luokassa tai Duetto Plus -vaunussa, Peruutusturvan sekä maksaa lemmikin tai polkupyörän kuljetusmaksun.

Voiko sarjalipun matkan varata VR Mobiilista?

VR Mobiilista voi varata sarjalipun matkan. Sarjalipun voi ostaa verkkokaupasta, asemien lipunmyynnistä, lippuautomaateista, puhelimitse VR Asiakapalvelusta sekä jälleenmyyjiltä.

Onko ostaminen turvallista?

Lipun ostaminen mobiilikaupasta on turvallista. Maksutapahtuman aikana käytetään suojattua yhteyttä.

Miksi lemmikkimaksua ei toimiteta VR Mobiilissa tekstiviestinä?

Lemmikkimaksun toimittaminen tekstiviestinä ei toistaiseksi ole mahdollista, vaan ne toimitetaan ainoastaan sähköpostiin.

Voiko mobiilikaupasta ostetun lipun muuttaa tai peruuttaa?

Junalippuja voi muuttaa tai peruuttaa kunkin lipun omien muutos- ja peruutussääntöjen mukaisesti, kaikkien lippujen osalta se ei ole mahdollista. Lippujen muutokset tehdään puhelimitse VR Asiakaspalvelussa tai palveluaseman lipunmyynnissä, hyvitykset ainoastaan aseman lipunmyynnissä.

Saako mobiilikaupasta myös HSL:n lippuja?

Mobiilikaupasta ei voi ostaa lippuja HSL-alueen sisäisiä lippuja.

Montako matkustajatyyppiä voi valita samanaikaisesti?

Kerralla voi valita kolme eri matkustajatyyppiä ja yhteensä korkeintaan 10 matkustajaa.

Näkyvätkö sarjalipun matkan varaukset Omissa tiedoissa?

Sarjalipun matkan varaukset eivät näy Omissa tiedoissa.
Matkan varauksesta tulee vahvistus sähköpostiin tai tekstiviestinä. Matkan varaukselle voi myös valita noudon, jolloin lippu on noudettavissa paperitulosteena lippuautomaatilta tai asemalta.

Miten lähiliikenteen kertalippu toimitetaan mobiilissa?

Kertalippu näkyy mobiilisovelluksen Omat liput –kansiossa välittömästi ostotapahtuman jälkeen.

Näkyvätkö muista kanavista ostetut liput Veturi-asiakkaan Omat liput -kansiossa?

Veturi-asiakkaan Omat liput -kansiossa näkyvät kaikista VR:n ostopaikoista tunnistautuneena ostetut liput, kun asiakas käyttää VR Mobiili -sovellusta. Tämä koskee kuitenkin vain lippuja, jotka ovat tällä hetkellä mobiilikaupan lippuvalikoimassa, ei siis esim. sarja- tai kausilippuja.

Miten junaliput toimitetaan VR Mobiilissa?

Mobiilikaupasta selainversiolla ostetut kaukoliikenteen liput toimitetaan tekstiviestinä matkapuhelimeesi sekä pdf-tiedostona sähköpostiisi.

Miten VR Mobiilista ostettu, luottokortilla maksettu lippu hyvitetään asemalla?

Hyvitämme lipun palveluaseman lipunmyynnissä samalle kortille, jolla lippu on alun perin ostettu.

Voiko maksukortin tiedot tallentaa ja mihin tallennettuja tietoja käytetään?

Veturi-asiakas voi tallentaa maksukorttitietonsa mobiilimaksujen välittäjän järjestelmään, minkä jälkeen ostaminen käy nopeammin.

Tallentaminen tehdään verkkokaupan omissa tiedoissa kohdassa Ota mobiilimaksu käyttöön. Tallennettaessa valitaan kortti ja annetaan sen numero, cvc-turvakoodi ja voimassaoloaika järjestelmään. Maksaminen tapahtuu kokonaan maksuoperaattorin verkkopalvelun suojatussa yhteydessä. VR ei käsittele maksamiseen liittyvää tietoa.

VR Lähijunat- ja beta.vr.fi -sovelluksien kautta tallennetut kortit tallentuvat Nets Finland Oy:n järjestelmään. VR Mobiili -sovelluksen kautta tallennetut kortit tallentuvat Verifone Oy:n järjestelmään.

Näytä kaikki

VR Asiakaspalvelu

ma–pe klo 5–22, la–su ja arkipyhinä klo 7–22 (1,99 eur/vastattu puhelu+pvm)

Verkko- ja mobiilikaupan tuki

ma–pe klo 5–22, la–su ja arkipyhinä klo 7–22 (numero on maksuton)